کد خبر : 187
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰

تاریخ اقتصاد کلان

اصطلاح اقتصاد کلان مدت زیادی است که شناخته شده نیست (این واژه برای اولین بار توسط راگنار فریش در سال ۱۹۳۳ مطرح شد) ، اما بسیاری از مفاهیم اساسی در اقتصاد کلان بسیار زودتر مورد توجه محققان قرار گرفت. موضوعاتی نظیر بیکاری، قیمت ها، رشد و تجارت از اوایل این دوره مورد توجه اقتصاددانان بوده است و مطالعات آنها در طی دهه های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ بسیار متمرکز و ظریف تر شده است.

اقتصاد کلان با شکل گیری مدرن با جان مینارد کینز و انتشار نظریه عمومی اشتغال ، بهره و پول وی در سال ۱۹۳۶ شناخته شد.

اقتصاد کلان چگونه شکل گرفت

کینز توضیحی در مورد بحران مالی ارائه شده توسط رکود بزرگ ارائه داد ، وقتی کالاها نمی توانستند فروخته شوند و کارگران بیکار می شوند، نظریه کینز سعی در توضیح این موضوع داشت که چرا بازارها گاهی اوقات نامتعادل می شوند.

پیش از افزایش محبوبیت نظریه های کینز ، اقتصاددانان تفاوتی بین اقتصاد کلان و اقتصاد خرد قائل نبودند. اقتصاددانان بر این عقیده بودند که قوانین عرضه و تقاضا در اقتصاد کلان، که خود در بازارهای کالاهای منفرد عمل می کنند، بین بازارهای جداگانه تعامل دارند و اقتصاد را به حالت تعادل عمومی می رسانند، همانطور که توسط لئون والاس توصیف شده است.

اقتصاددانانی مانند نات وکسل ، ایروینگ فیشر و لودویگ فون میزس رابطه بین بازارهای کالاها و متغیرهای مالی کلان مانند سطح قیمت ها و نرخ بهره را از طریق نقش بی نظیر پول در اقتصاد به عنوان وسیله مبادله توضیح می دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.